Kamis, 19 November 2015

Sindrom Usus Mudah Rengsa kanak - Gejala & Punca Potensi

Sindrom Usus Mudah Rengsa kanak - Gejala & Punca Potensi

Ramai kanak-kanak mengalami sindrom usus terganggu. Ini merupakan isu kronik gastrousus yang menyebabkan banyak gejala tidak selesa untuk kanak-kanak. Ia melibatkan gejala mencabar bagi kanak-kanak. Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa keadaan ini tidak sama sekali dianggap sebagai mengancam nyawa.

Ia tidak mendatangkan bahaya serta-merta kepada saluran gastrousus dan bukan satu keadaan yang akhirnya akan berkembang menjadi penyakit yang boleh mendatangkan mencabar untuk kesihatan kanak-kanak. Kanak-kanak terdedah kepada komplikasi yang dirujuk sebagai "penyakit keradangan usus", tetapi ia adalah penting untuk memahami bahawa ini adalah sama sekali berbeza daripada sindrom usus terganggu.

Pencetus potensi untuk IBS dalam Kanak-kanak

Terdapat banyak pencetus potensi untuk IBS kanak-kanak. Walaupun punca sebenar keadaan ini dianggap sebagai yang tidak diketahui pada masa ini di kalangan profesional perubatan, ia dipercayai bahawa saluran gastrousus banyak kanak-kanak yang mengalami IBS mempunyai sensitiviti faktor-faktor tertentu. Berikut menunjukkan faktor-faktor yang berpotensi yang boleh meningkatkan peluang bahawa gejala IBS akan dialami oleh kanak-kanak:

• Ramai kanak-kanak mempunyai kepekaan terhadap bahan-bahan dalam makanan tertentu. Oleh itu, otot-otot di dalam kolon boleh kontrak terlalu perlahan atau terlalu cepat.
• Ia telah ditubuhkan oleh profesional perubatan yang sindrom usus pada kanak-kanak boleh menjadi akibat langsung dari penumbuhan yg terlalu cepat beberapa jenis bakteria dalam usus.
• Ramai kanak-kanak yang mengalami tahap stres yang tinggi berdasarkan psikologi mengalami gejala-gejala sindrom usus terganggu.
• Jika kanak-kanak mengalami apa-apa jenis kebimbangan atau ringan kepada kemurungan yang teruk, mereka juga mungkin mengalami gejala IBS.
• Terdapat keadaan tertentu di mana komunikasi otak dengan saluran gastrousus terganggu dalam satu bentuk, fesyen atau yang lain. Akibatnya, gejala keadaan yang kronik ini boleh memberi kesan kepada kanak-kanak.

Gejala IBS dalam Kanak-kanak

Terdapat banyak tanda-tanda bahawa kanak-kanak mungkin mengalami apabila mereka mengalami sindrom usus terganggu. Tanda-tanda berikut adalah yang paling biasa:

• Kanak-kanak sering mengalami sakit di bahagian abdomen. Ini boleh menjadi sedikit tidak baik atau teruk.
• Kembung dalam usus adalah perkara biasa. Perut kanak-kanak itu mungkin kelihatan bengkak atau mungkin sukar. Mereka akan mengadu perasaan seolah-olah mereka penuh.
• Kanak-kanak mungkin memaparkan tabiat membuang air besar yang dianggap sebagai tidak teratur seperti campuran cirit-birit dan sembelit. Dalam keadaan tertentu, mereka mungkin mempunyai serangan campuran pergerakan usus.
• Kebanyakan kanak-kanak akan mempunyai kehadiran mukus pada perut mereka apabila mereka pergi ke tandas.
• Ramai kanak-kanak akan berasa tahap yang sengit segera apabila berasa keperluan untuk membuang air besar. Dalam banyak kes, mereka akan berasa seolah-olah lebih telah keluar tetapi tidak berjaya.

Jika anak anda mempamerkan gejala sindrom usus terganggu, anda perlu berjumpa doktor tidak lama lagi. Jika kanak-kanak itu telah didiagnosis dengan keadaan, ia adalah penting untuk mengikuti regimen rawatan yang doktor telah ditetapkan. Ini mungkin termasuk perubahan diet, ubat-ubatan, dan lain-lain bentuk rawatan seperti senaman.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar