Kamis, 19 November 2015

Cirit-birit - Pemulihan Home Asli Yang Anda Patut Tahu

Cirit-birit - Pemulihan Home Asli Yang Anda Patut Tahu

Cirit-birit boleh mempunyai banyak sebab yang bertanggungjawab. Kadang-kadang ia boleh menjadi tanda-tanda keadaan yang lebih serius, masa yang lain ia disebabkan oleh keracunan makanan, bakteria, penyalahgunaan makanan, alkohol atau kafein. Apa sebab-sebab yang, apabila terlibat dengannya, anda mungkin memerlukan ubat rumah yang berkesan untuk cirit-birit yang bertindak cepat dan memberikan kelegaan. Kadang-kadang cirit-birit juga boleh disertai dengan gejala-gejala lain seperti loya, muntah-muntah atau kekejangan. Ia adalah cara badan untuk menyingkirkan toksin, tetapi ia juga boleh memberi isyarat keadaan yang serius jika najis dilengkapi dengan darah atau mukus.

Halia adalah salah satu daripada rawatan rumah terkenal dengan cirit-birit. Jus halia perlu dicampur dengan air mendidih dan setengah cawan perlu dimakan setiap jam. Curd bercampur dengan pisang atau jus mangga juga berkesan. Satu lagi cara untuk menamatkan cirit-birit adalah untuk membuat pes lemon, tanpa mengeluarkan benih, tambah garam sama kepadanya dan mengambil beberapa kali sehari. Jika anda sedang mencari untuk melegakan segera, campuran beberapa lobak merah, meletakkan cawan susu sejuk ke atas mereka dan juga menambah setengah sudu teh tepung jagung. Selepas makan campuran ini, cirit-birit perlu berhenti dalam kira-kira satu jam. Jika anda menganggap perlu, ulangi prosedur ini selepas beberapa jam. Ia juga disyorkan untuk memasak nasi sehingga masak sepenuhnya dan kemudian memakannya. Jangan buang air di mana anda telah masak nasi, tetapi meminumnya. Betik parut direbus dalam air dan kemudian digunakan juga berkesan.

Rawatan rumah lain untuk cirit-birit termasuk campuran jus lemon, jus halia dan lada. Ambil sudu sekali-sekala. Arang merupakan ubat rumah yang sangat popular untuk cirit-birit dan ia juga membantu dalam loya dan muntah-muntah. Ia melakukan pekerjaan yang baik dalam menyerap toksin dari badan dan ia juga menyahtoksin buah pinggang dan hati. Empat tablet arang perlu diberikan setiap jam sehingga cirit-birit berakhir.

Pesakit dengan cirit-birit perlu memberi perhatian kepada fakta bahawa keadaan ini dehydrates badan dan, bersama-sama dengan ubat rumah untuk cirit-birit, mereka juga perlu memastikan untuk minum banyak cecair. Air yang sedikit garam dan gula ditambah adalah disyorkan untuk dimakan untuk mengelakkan dehidrasi dan untuk menggantikan cecair yang hilang.

Rawatan rumah paling untuk cirit-birit adalah cekap, tetapi jika keadaan menjadi lebih teruk, pesakit perlu berjumpa doktor untuk memeriksa jika cirit-birit bukanlah tanda-tanda penyakit lain.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar