Kamis, 19 November 2015

Sembelit di Babies - Punca dan Rawatan

Sembelit di Babies - Punca dan Rawatan

Sembelit adalah satu keadaan yang dijumpai pada orang tanpa mengira usia tetapi jarang dijumpai di dalam bayi. Lebih menarik lagi, peluang untuk mengalami sembelit dikurangkan lebih jauh lagi dengan bayi yang diberi susu ibu. Susu ibu dikatakan dicerna hampir sepenuhnya dalam tubuh kanak-kanak, meninggalkan sisa sedikit, jika pernah. Sembelit di kalangan bayi biasanya berlaku dengan anak-anak yang formula susu diberi makan atau orang-orang yang telah diperkenalkan kepada makanan pejal buat kali pertama. Terdapat ubat sembelit sedia ada untuk bayi mengalami masalah seperti ini.

Dengan bayi yang digunakan untuk susu ibu, mencerna makanan lain dan cecair mengambil sedikit untuk membiasakan diri. Bayi biasanya mempunyai air besar sekali setiap beberapa minggu dengan najis yang biasanya berair dan lembut di zaman ini dan peringkat pembangunan. Bayi biasanya mengeluh walaupun dengan lulus najis berair, yang juga normal.

Terdapat banyak sumber untuk sembelit pada bayi. Antara formula susu, mereka yang mengandungi besi adalah orang-orang yang mempunyai peluang yang lebih tinggi menyebabkan sembelit. Makanan tenusu seperti susu lembu, keju dan yogurt memerlukan banyak mencerna serta pasta, roti, bijirin, kentang, sos epal dan pisang. Diet yang rendah pada serat juga boleh menyumbang kepada keadaan ini. Menukar diet semasa adalah perlu untuk mengurangkan rasa sakit yang disebabkan oleh sembelit.

Kanak-kanak di bawah empat bulan usia boleh diberikan jus dan cecair yang mengandungi anggur, epal atau jus prun. Bayi lebih empat bulan usia yang berbuat menunjukkan tanda-tanda mengalami sembelit mungkin makanan makan yang mempunyai kandungan serat yang tinggi seperti skuasy, kacang, bayam dan bijirin oat atau barli. Buah-buahan seperti prun, pic, plum dan aprikot juga tinggi dengan serat. Ibu bapa dinasihatkan supaya ketegangan makanan seperti untuk bayi mereka. Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa jus dilakukan dengan prun dan epal adalah terhad dengan nutrien dan harus digunakan secara sederhana.

Selain menukar diet bayi, ada juga senaman yang boleh membantu dalam melegakan gejala-gejala yang disebabkan oleh keadaan. Ini termasuk urut perut, mandi hangat dan latihan dikenali sebagai kaki basikal. Senaman ini adalah mudah dan boleh dilakukan dalam beberapa minit.

Urut perut boleh dilakukan dengan perlahan-lahan menggosok perut mengikut arah jam bayi. Utama adalah untuk bermula dari pusat bergerak ke arah luar. Memberi bayi mandi hangat yang dimaksudkan untuk berehat kanak-kanak, menurut beberapa pakar perubatan. Dengan perlahan-lahan bergerak kaki bayi dalam gerakan membulat seperti menunggang basikal, ia melegakan kanak-kanak daripada perasaan dlm bentuk gas di dalam perut. Ikuti langkah-langkah mudah dan ibu bapa akan dapat dengan mudah merawat sembelit bayi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar